Pages

Wednesday, October 5, 2011

Memoria. Dia Yang Berbaju Ungu

Aku mengikut atur langkah my sis dari jauh. Sesekali aku berhenti untuk melihat2 produk yang banyak terpamer di atas rak2 di dalam kedai itu.


"Dik, sini jap!" My sis memanggil. Hajat ku untuk mencapai produk dihadapanku segera dimatikan. Aku bergegas menuju di mana dia berada ketika itu.
"Apa?" Aku bertanya ringkas.
"Nih... kau rasa produk rambut apa yang sesuai untuk rambut cam kita ni hah?" My sis bertanya pendapatku.


Aku mengalihkan pandangan ke arah deretan produk yang tersusun di hadapan kami ketika itu.
"Entahla! Rambut kita ni jenis macamana pun aku xtau." Aku menjawab jujur.
"Rambut kita ni kering.. So kau agak2 nak try produk mana?" Tangannya sempat mencapai salah satu produk lalu membuka penutup untuk dicium baunya.
Aku berundur beberapa tapak ke belakang. Cuba meluaskan skop pemandanganku. Ruang bahagian produk rambut itu cukup besar untuk aku perhatikan setiap satunya.


Pap! Belakangku melanggar sesuatu. Aku segera berpaling. Dia berdiri di belakangku dengan muka yang sedikit tergamam.
"Sorry!" Lancar mulutku meminta maaf apabila menyedari situasi kami ketika itu. My sis yang berada di hadapanku hanya memerhati sekilas sebelum kembali menyambung membelek produk di rak dihadapnnya.
"Never mind.." Dia tersenyum. Aku yang kini kaget membalas senyumannya sebelum beralih ketepi memberi ruang untuk dia berlalu.
"Thanks!" Dia masih lagi tersenyum sebelum berlalu meninggalkan kawasan itu. Aku hanya mampu mengangkat tangan tanda tiada hal.


"Argh!! Apsal ngko boleh terlanggar orang ni Zaki! Xpepasal buat malu muka sendiri! Argh!! Tidak!!!" Aku bermonolog sambil menarik2 rambut sendiri. Sesungguhnya perasaan kaget ketika itu agak sukar untuk aku hilangkan.
"Dik! Try yang ni nak?" My sis mengunjukkan sesuatu kepadaku. Aku segera mencapai, perasaan tidak senang itu pula aku biarkan berlalu begitu sahaja.
"Bolehla. Nampak okay jer ni." Aku memberikan pendapat sebaik selesai membaca penerangan yang tertera di botol produk tersebut.
"Okay! One done. Next pulak." My sis beralih pula ke rak seterusnya. Aku mengikut seperti biasa.


"Eh dia lagi?" Aku mematikan langkah sebaik melihat dia yang juga berada di rak yang sama dengan aku dan my sis ketika itu. Sekali lagi dia memandangku, tersenyum. 
Aku juga cuba menguntum senyum walaupun perasaan kurang senang sebentar tadi kembali menerpa hati. Sebaik melihat langkahnya dihalakan ke arahku, aku segera beralih ke tepi memberi ruang. Takut jika perkara tadi berulang kembali. Aku sememangnya tidak suka dilabel sebagai tidak beradab terutama dengan orang yang tidak ku kenali.


Reaksinya masih sama. Tersenyum memandangku. Perasaan hairan mula menular sanubariku.
"Senyum jer dia ni? Pernah jumpa ker? Apsal cara dia semacam jer?!" Aku bermonolog lagi. Ekor mataku masih tidak lepas mengekori ke mana langkahnya pergi.
"Erm... sapa ek? Kenal kat FB ker? Rasanya xkut..." 


Rak yang tidak terlalu tinggi tu membuatkan mataku masih leka mengekori ke mana sahaja dia berada. Pada masa yang sama  aku juga masih lagi berusaha mengingati siapa dia sebenarnya.


Mungkin menyedari diri diperhatikan, dia berpaling ke arahku. Aku yang lambat menangkap reaksinya itu segera mencapai produk di hadapan dan berpura2 leka membeleknya.
"Oh crap! Focus Zaki! Kau boleh buat orang xselesa tau tak!"


Aku cuba mengintai sekali lagi. 
"Damn! Dia pandang sini!" Mata kami bertentang. Dia seperti biasa masih tersenyum. Aku mula berasa malu dengan perbuatanku ketika itu. Langkahku diatur laju menuju kaunter tempat di mana my sis berada.


"Nak bayar dah?" Aku bertanya sebaik mendapatkan my sis.
"A'ah. Kau xnak apa2 ker?" 
"Xkut~ Lagipun yang xguna berlambak lagi dalam bilik tu.." My sis mengangguk faham. 
Suasana di kaunter ketika itu lengang. Sebaik meletakkan semua barang di atas kaunter, aku segera berdiri di belakang my sis. 


"Ehemmm..." Kedengaran suara berdehem di belakangku. Aku segera memusingkan badan untuk memberi ruang kepada orang itu meletakkan barangnya di atas kaunter.
"Hah? Dia lagi?" Aku terkejut sebaik menyedari dia yang berada betul2 di belakangku ketika itu. Secara automatik aku sekali lagi beralih untuk memberi ruang kepadanya. Dan seperti biasa, dia tetap murah dengan senyuman.


Enggan dilihat terlalu aneh, aku segera menghalakan langkahku ke arah dinding cermin kedai itu.  Kali ini aku nekad, sebaik menyandarkan tubuh ke dinding, aku kembali memerhati ke kaunter. 
"Siapa dia ni ek? Kenapa cara dia pandang aku lain sangat? Kenal ker? Dari mana?" Soalan2 itu kembali menerpa kotak fikiranku. Wajahnya aku perhatikan lama.
Reaksinya ketika itu ku lihat bersahaja. Mungkin cuba menguji aku getus hati hati.


"Jom!" My sis menghulurkan plastik barang kepadaku. Aku mencapainya lalu berlau meninggalkan kedai itu menuju ke kereta. 
"Lantaklah ko sapa! Buat penat jer aku pikir.. bukan kenal pun." Aku menyumpah sebaik melabuhkan punggung di dalam kereta.


Aku memerhatikan kembali ke arah kedai dari dalam kereta. Kelihatan dia juga sudah selesai membuat pembayaran. Langkahnya diatur keluar dari situ. Kelihatannya dia sedang mencari seseorang pula ketika itu. 
"Kawan dia kot~ tapi tadi aku rasa dia sorang2 jer dalam tu."


Ruang dalam kereta itu cerah seketika sebaik my sis membuka pintunya untuk masuk. Dia yang masih berada di hadapan kedai itu berpaling ke arah kereta kami. Sekali lagi mata kami bertentang. Dan sekali lagi juga, dia tersenyum. Senyuman yang penuh 1001 persoalan bagiku.


Enjin dihidupkan. Kereta kami berlalu meninggalkan kawasan itu.......


.............................


Aku tag sekali dalam MEMORIA sebab aku rasa mungkin aku pernah kenal dia ni. Tapi kalau x pun~ xperlah! Ni kan blog aku.. so suka hati aku lah! Hahaha
Anyway.. skang ni aku betul2 rasa menyesal. Apsal aku xtegur jer dia tadi? Mungkin aku xkenal dia~ tapi xsemestinya dia xkenal aku kan? Lagipun cara dia pandang tu lain sangat.. Membuatkan diri ini berasa serba salah pulak....


p/s: entri ini berjaya ditulis sebaik selesai menghabiskan keropok yang digoreng maa dengan air coke pada jam 5.30 pagi. Salahkan otak yang xhabis2 duk pikir siapa dia tu sebenarnya... Ahaks!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...