Pages

Saturday, December 3, 2011

Sikit-Sikit Lama-Lama Jadi Bukit

Katanyalah kan~ Peribahasa...
Tapi xmenyempat bukit nak naik dah sebok nak ratakan apakes? =)

Aku xcerita la pasal orang lain.. Ni pengalaman sendiri. Baru jer terjadi.
Alkisahnya satu malam ni Cik Umar ajak aku temankan dia gi beli lokcing kat WCY. Aku ni hapalagi~ haruslah on. 

Malangnya~ masa kejadian tu aku ni penniless *jari main rambut..* atau dalam bahasa melayunya xberduit. Taraf kering kontang la senang. 
Dahtu perangai aku ni pulak~ kalau xberduit... Xsedap nak kemana2.. Yerlah~ walaupun aku tahu kalau keluar pun bukan selalunya guna duit aku pun *matilaa asyik orang spedo* tapi.. rasa dia tu.. Xsyok tau! Seluk poket, kosong. Damn mematikan mood!

So dalam sedar x sedar.. *walaupun dalam sedar tangan duk ushar2 profile orang~* aku pun dengan xberfikir panjang gi tanya Cik Umar.. Ada tak mana2 tempat boleh tukar syiling malam2 buta ni.
Yes... bernaskan? Tukar syiling. Mwahaha!!!!
Ala... lagipun setahun aku simpan.. Xkan sekali tukar pun xleh kan? *statement nak wajarkan alasan sangat..*

Gigih aku mengorek tabung tu hah. Kata Cik Umar kena buat 10 10.. Senang nak tukar. Ala~ benda kacang jer seyhh.. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan~ *pulak...* Suh kira sekeping2 pun rela tau! Dulu kerja KFC pun aku kena paksa mengira sampai 8ratus keping syiling seminggu. Xderhal nyerlah...


Pesanan khidmat masyarakat.
Xguna menabung kalau asyik nak mengorek jer kerjanya. Sekali sekala xperla~
*tett!!!*

Selesai acara asing, kira dan packing. Aku pun bagi la kat Cik Umar. Harapkan aku tukar sendiri~ hai... malulah muka iols ni uols! Apakes memalam buta pun nak tukar syiling kan? Desperate desperado sengoti! Hehehe...

Tapi kedai tu pulak banyak songeh~ Asalnya aku nak tukar 50 hinggit. Tapi sebab 20hinggit lagi tu duit 50 sen. Dinch dia xnak. Banyak katanya~
Aiyohh.. Kalau aku tau jadi camni aku campur jer terus ngan duit 10 sen 20 sen tu. Xyah susah asing2. Janji satu pek cukup 10 hinggit dah la. Argh nyampah!


Susun santek santekk sebelum dihantar ke kedai dan menjadi duit kertas.
Mwahaha!!!

Maka berbekalkan 30 hinggit tu.. Aku ngan Cik Umar pun pergilah ke WCY. Park keter then terus buat acara menjejak lokasi gerai makcik lokcing tu.
Aku dengan murah hatinya *chewahh!!* telah memberi kepada Cik Umar 10 hinggit dari hasil tukaran matawang tadi untuk dibuat membeli lokcing terbabit. Hehehe..
Dan sementara menunggu lokcing tu siap dibakar, aku terus menyusup zupzap zupzap mencari kedai topup. Harus okay~ Orang jauh balik seminggu. So kenalah standby nak main mesej2 ni... Hihihi...


Sayangnya kedai topup tu pulak xder topup.. Haiyoh!!! Tutup jerla bang! Tau tak menyusahkan aku jer menyusup celah2 gerai tu semata2 nak gi kedai abang. Sungguh tidak membantu ni..
Aku pun berlalu la kembali ke tempat Cik Umar menunggu lokcing tu dengan muka yang half nak mengamuk... 


Disebabkan menunggu tu cukup membosankan, haruslah aku rajin main seluk2 poket sendiri. 
Opps! I xbuat benda lucah okay.. Hanya feeling2 hensem kat depan gerai makcik tu sajoss...


Sebaik jer lokcing tu siap, kitorang pun segeralah berlalu dari situ. 
Aku pulak.. yang dari tadi still duk main2 seluk poket tetiba rasa lain. Lainnya bila aku rasa yang duit sebanyak 2 keping 10 hinggit yang aku ada sebentar tadi tu tetiba jer tinggal sekeping jah. 
Aih? Mana pulak hilang ni? 


Muka aku masa tu memang blur gilalah! Automatik tau aku berjalan balik ke arah gerai makcik tu sambil mata meliar tengok kat atas jalan takut2 tercicir ker hapa. Susah tau! Dahla orang ramai.
Sumpah masa tu aku dah xtengok dah mana Cik Umar. Dalam kepala otak cuma duk pikir mana tah duit 10 hinggit tu menghilang. Haihhh....


Puas mengeluh sesambil melilau mencari tu, aku pun redhalah.. Dah nasib nak hilang. Tapi tu mulutlah~ hati ni... Duk menyampah mana2 siul yang terjumpa duit aku ataupun terambik then buat2 xnampak aku yang tengah mencari tu. Perasaan nyer ya hampun!!! Macam2!
Even masa otw nak keluar dari area tu pun mulut aku still potpet potpet duk menyebut tang duit sepuluh hinggit tu. Tadi awal2 yang sebut tang redha semua tu hilang kemana dahpun aku xtau.. Hahaha!!


Cik Umar pulak, mungkin kesiankan aku yang muka dah keruh gila ni... Teruslah belanja air pepsi satu kat 7E. Ehehe...
Mujurlah dengan tindakan beliau itu~ tidak keringlah tekak aku yang berpotpet potpet marahkan diri sepanjang perjalanan tadi~ Hajat aku yang satu lagi untuk membeli topup sebanyak 10 hinggit juga akhirnya terlaksana malam itu. 
Hidup Umar! Pening palo! *motiff?!*


Balik rumah malam tu.. Bila selesai aktiviti semua. Masuk lam bilik baring2 sebelum tidur... masih la kepala otak aku ni duk berpikir pasal duit tu.


Bukan apa~ dahla duit tu aku simpan sikit2 sejak hari first beli tabung lipstick tu.. Sekali tiba2 hilang lesap sekelip mata. Terasa tau! Macam.... usaha keras aku selama ni xberbalik hasil pun. *chewah!! padahal recycle jer~*
Kalau aku tahu benda cenggini nak jadi.. harus awal2 lagi aku xtukar tau. Biar jer syiling2 tu memberat dalam tabung. Penuh beli tabung baru. Penuh lagi beli lagi tabung baru. And the cycle goes on~


Tapi dari satu sudut yang lain.. Aku rasa bagus gak duit tu hilang. At least aku belajar untuk lebih berhati2 dalam bab berkaitan duit ni. Walaupun nilai dia xbanyak.. 10 hinggit.. tapi bila mengenangkan usaha yang hilang sekelip mata tu... Benda tu membukak mata tau!
Dan lepas ni percayalah~ Aku xkan tukar dah syiling2 tu. Sumpah! Even skang ni aku dah buat kaedah baru untuk masa2 emergency cenggini. Iaitu menyimpan bukan setakat syiling, tetapi juga wang kertas ke dalam tabung itu.


Senang.. emergency sangat korek jer tabung tu ambik yang kertas. Yang syiling biarkan.
Amacam? Genius tak aku? Hohoho!!!


p/s : Esoknya lepas kejadian, aku pow duit baki yang my sis suh aku bayar duit cuci keter. Mwahaha!! Tapi belah petang aku terpaksa guna duit tu jugak sebab my sis xder duit kecik nak beli goreng pisang. Ko gila nak beli goreng pisang 3 hinggit dengan duit 50 hinggit? Aiyohh!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...