Pages

Monday, July 26, 2010

Memories Of Nobody

Dua 3 hari lepas aku sempat chat dengan ex-staff aku masa kerja KFC dulu. Dia nak balik sabah raya tahun ni. So, he ask if I want something from Sabah. Well... dalam fikiran aku cuma ikan masin jer... Orang cakap best. Tpi cam sengal jer aku nak mintak benda tu kan?
So I ask my sis for her opinion. 
"Ala.. mg mitok jer baju hok tulis 'Sabah'. At least kalu mg pakai nati.. mesti org kato mg bli denu." 
Betul gak kan! Kenapa la aku x terpikir benda2 yg mudah cam gitu. Chaiyok sis! Hehehe..
Tpi tinggalkan yg tu pasal tuan empunya badan nak pergi pun lambat lagi. Nanti dia bawak balik baju tu aku nak take pic and then upload kat cni. Hohoho
Skang aku nak citer pasal apa yg berlaku kat KFC selepas jer aku berenti. Ni pun dia yg citer. Ikutkan aku.. Xnak langsung aku ambik tahu. Aku sendiri pun dah lama tak pergi sana. Menyampah!
 So bila dia start citer tu. Aku layan jer. Xnak sakitkan hati kan. Tapi aku tergelak bia dia tulis, 'manager loni supo nate blako!'. Kalau melayu baku tu.. macam dia tulis 'manager skang macam binatang semua!'
Aku tahu bunyi dia cam kasar ckit. Aku pun x pasti samada dia nak ampu aku atau benda ni betul2 terjadi.
I mean... aku pernah jadi manager dan jugak staff. Mungkin manager skang ni xpandai ambil hati staff kut. Kalau aku dulu..setiap kali gaji, aku akan jamu diorang dengan pizza.. donut.. nasi goreng.. karaoke.. macam2 lagilah! Paling2 ringkas pun aku ajak diorang gi 7e beli maggi.
Memang la nampak cam aku ni mewah. Boleh belanja org sini sana. Tapi aku sebenarnya cuma share apa yg aku ada. X lebih dari tu pun. Aku gaji 25hb tiap bulan. Staff pulak gaji 7hb, kadang2 15hb bru masuk. Gaji setakat 7 8 ratus ni mana cukup.. Ada tu yg kena tanggung anak bini lagi. Kadang2 tu ada yg datang jumpa aku nak pinjam duit sebab xder duit nak makan. Memang kesian la..
Kalau time kerja pulak aku suka pegang prinsip, "kalau awak mudah ngan saya, saya akan mudah dengan awak." Tu sebab aku x pernah berkira dengan staff yg ringan tulang. Mintak jer apa korang nak, selagi aku boleh bagi, ambik jer.. Sial! Cam la KFC tu bapak aku punyer!! 
Tapi tu jenis yg ada good attitude dalam kerja la. Kalau x, bo layan... Ngko mintak air pepsi pun aku x bagi tau!
Tapi xtahu la skang. maybe the new manager ni strict sikit kut. Orang baru la katakan. ada pulak yg baru naik pangkat, so riak murka dalam jiwa tu tebal la lagi. Betul apa... aku dulu pun cam tu gak. Manusia kan...
Aku xnak kata benda tu salah. Sebab kita memang kena tegas dalam kerja. Tapi jangan melampau sudah. Aku dulu pun panas baran gak. Tapi I still can manage my staff well.
So, how I do that? Erm.. nantilah aku citer dalam next entry plak. Rasanya dah panjang sangat kut yang ni..
Huhuhu...

p/s : nanti aku upload gambar2 masa aku buang masa ngan budak2 ni main keter control.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...