Pages

Wednesday, July 28, 2010

Sejenak...

Skang ni aku dok ngan famili angkat aku. Abang angkat aku yg kerja kat USM pulak selalu aje tanya.."Apsal adik xdok sekali ngan family? Ada problem ker?!" 
Kadang2 aku rasa cam dia boleh baca aje prob kat muka aku ni.. Tapi that thing with my family.. Aku lebih suka guna istilah 'mengelakkan masalah', bukan 'ada masalah'. You know.. kadang2 kita xboleh nak blame apa yg berlaku kepada kita kat famili jer. Kita pun sebenarnya ada responsibility kat situ..
Contohla...

Kak Yah : Ish3... kesian budak Ajib tu. Rupa ada, mengaji pun pandai. Tpi kerja rumah batu aje. Kalau anak aku.. dah lama aku hantar mengaji oversea. Balik nanti jadi lawyer ker.. peguam ker.. Bangga mak nanti tau!
Cik Minah Kontot : Ala... dah famili dia macam tu.. Bukan nak usaha sikit bagi anak tu jadi cam orang.. Dibiarkan aje budak tu cam gitu.. Xpaham aku!

*Dialog di atas dipetik dari perbualan dua nyah (auw!!) yg tengah mengumpat kat tepi kolam takungan najis di tengah kota itu. Nama adalah samaran. Aku xnak kena kerat leher tau!!*

Tengok. RAMAI orang senang menyalahkan famili tpi SEGELINTIR saje yg terfikir, sebenarnya AJIB tu sebahagian dari famili tu. So, dia pun salah jugak kan?
Jadi, aku ni bukan la perfect sangat.. That's why aku xnak org fikir buruk2 pasal famili aku. Untuk elak dari sesuatu prob tu jadi besar. Aku lebih suka untuk elak sebarang konfrontasi ngan mereka. I really don't want thing to get ugly u see. It hurt me inside as a son....
 Aku xtahu la org lain. Tapi bagi aku... Aku bukan jenis org yg akan sit down relax and then discuss about the problem together, with family u see.
Terus terang! Benda tu akan jadi yg last aku terfikir akan buat. Xkesah la apa orang nak kata. Diorang bukan nampak apa yg betul2 terjadi tu. For me, dari bermasam muka dengan famili sendiri. It's better for me to stay away for a while. X salah kan?!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...