Pages

Saturday, August 21, 2010

Bed..(BAD)..time Story



TIDUR
Isu terbaru dalam hidup aku. Cam sial jer kalau nak cakap pasal benda ni. Tapi kalau hari2 org persoalkan pasal tidur aku, lama2 naik lemak gak!
Aku ni boleh la dikategorikan dalam spesies nokturnal (jap check wiki.. ha.. betulla!) So bab2 kerja malam ni memang aku suka la. Dah jadi adat manusia kan. Tido mesti cukup 8 jam. Jadi belah pagi tu.. Standard  la.. membuta tu memang full time job la...

Sespesies ngan aku.. I mean.. bab2 aktif waktu malam la...

Tapi skang ni kan bulan Ramadhan.. Spesies nokturnal cam aku ni kena la ubah skit rutin harian tu.. Aku xnak la orang cakap.."Baik xyah puasa kalau kerja tido jer hari2!" Seriously! Terasa sampai lubang pusat la kalau ada orang smash aku ngan ayat tu!
So aku dah plan untuk buat changes skit sebulan puasa ni.. Bab tidur.. aku plan dalam kul 10 malam camtu. Aku bajet sahur kul 4. So, aku ada dalam 5 jam lebih la untuk rest. Baki dalam 3 jam lagi tu.. korban jer la.. Kalau sempat, aku celah lepas subuh plak. Hehehe.. Aku ni memang terer bab planning ni.. Biasalah.. muka event coordinator kan..
Tpi asal aku nak tido jer..
"Awal lagi.. baru kul 10.. Nanti la dulu.. Kita tgok movie ni lu.. Best ni.."
Jahanam plan kul 10 aku.... Melepak la aku depan tv.. Movie tu best ker x, belakang cerita. Sampai kekadang tu aku rasa nak sumpah jer tv. Asal aku nak lari jer, mesti ayat ni keluar.. 
"Rilek dulu..."
Rilek lu!!! Wa letih dah ni oi!!! So aku terpaksa la postpone plan aku lepas Subuh plak.. Tpi rupa2nya the story continue...

Satu lagi spesies haiwan nokturnal. Persamaan kami? GEMOK! Hahaha..... 

"Dik, jom!"
Terbantut lagi!! Kali ni program hantar budak sekolah pulak. Kalau aku x ikut.. Sampai malam diorang buat lawak cakap aku ni kaki tido. Terpaksa..lah tahan...
Skang ni.. Sebaik2 waktu aku tidur adalh kul 8 pagi. Tu pun kekadang sejam jugak la aku ambik masa sebelum terlelap tu. Kiranya dah segala jenis teknik aku guna. Kira kambing, berangan jadi kaya, dengar lagu Korea.. and my fav, berangan jadi Kurosaki Ichigo dlam Bleach. Hohoho..
Tapi tido siang ni x sama ngan tido malam.. Automatic korang akan ada rasa letih. Saintis pun ada cakap yg tido siang ni banyak undang penyakit. Bab detail..aku xnak story. Pepandai la cari kat tenet k!
So.. kalau dok tgok tv tu.. Kekadang memang aku akan terlelap. Tapi dalam keadaan separuh sedar la.. Kiranya kalau ada orang mengumpat sebelah aku.. Still aku boleh pasang telinga k. Just kekadang tu aku rasa cam realiti tu actually mimpi jer..(cam lirik lagu plak... lantaklah!)
Dalam aku x sedar, persoalan cam kenapa aku selalu tidur tu dah jadi isu panas plak. Kemuncaknya, aku terkedu bila orang tanya aku ngan ayat ni.
"Ngko ni xpernah puasa ker dulu? Letih jer hari2"
Ya Ampun!!! Kurang asam keping + belacan sungguh mulut itu. Apa ngko ingat aku jahil sangat ker? Memang rasa terhina la.. Tapi aku tetap jawab ngan selembut mungkin.. "Xla..dah tabiat sebenarnya suka tido ni.." Jawapan xnak panjang kes..
Aku xnak jadi kurang ajar semata2 nak suruh orang faham ngan keadaan aku.. Tapi sekali sekala tu.. Rasa cam nak hempuk ngan kerusi tu.. ada la jugak.. 
Skang ni.. aku just buat cam biasa. Selagi aku boleh tahan ngan kata2 orang.. Aku go on cam biasa. Ala.. lagipun bulan puasa ni jer.. Lepas ni aku nak tido 3 hari 3 malam atau tido x bangun2 pun, sure xder orang kisahnyer.. :)

Aku ada baca dalam satu blog yang solat terawih kat Malaysia ni dah jadi cam acara berdoa kat gereja yg selalu diorang buat hari Ahad tu.. Blogger tu mention pasal amalan selawat yg kadang2 tu over sesangat sampai cam nak menyanyi plak. Tapi tu personal opinion rite? Bagi aku.. as long as benda tu x lari dari ajaran agama..X salah kan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...