Pages

Saturday, August 7, 2010

Ramadhan Al-Mubarak

Warkh!!!! Puasa datang lagi!!
Aku pun xtau kenapa ramai org cbok sangat asal jer puasa datang. X boleh ke buat rilek... Ni dah la puasa x ke mana. Time raya berlebih...plak!
Aku sebenarnya bukan nak tunjuk anti. It just.. naik meluat bila tengok ada org beria2 kalau tgh berbual kat kedai kopi tu. Ayat2 cam.. "Hah?! Dah nak puasa dah?" atau.. "Ish.. puasa dah dekat ni.. preparation xsiap lagi.."
Kepala hotak hang!! Puasa bila pun korg xtahu, preparation apekebenda yg korg nak buat tu? Kalau nak penuhkan ilmu di dada ngan ilmu2 sepanjang bulan puasa tu.. xper la jugak. Ni tak. Dok planning nak buat acara menjajah pasar ramadhan ader la...
Ada pulak tu yg jenis suka menjunjung cerita yg kononnya x pernah miss terawih sebulan la... Mengaji tiap2 malam la.. Argh!!! Kadang2 naik mengelegak kepala otak aku dok tadah telinga dengar tau! Beramal menatang apa kalau sibuk bercerita kat orang?! Tu namanya buat kerja SIA-SIA...
Biarlah. Tinggal cerita tu kat orang lain sambung. Aku ni sebenarnya nak cerita pengalaman aku berpuasa dulu.
BERPUASA SAMBIL BEKERJA
Macam biasa 24hrs restoran ni.. aku xtahu la sebelah luar, tapi kalau kat Kelantan ni hanya boleh dibuka dari jam 3 petang hingga 6 pagi shj. So syif kerja pun biasanya akan masuk pling awal pun jam 12tghri la.. Working hours pun pling lama 6 jam jer. so, time ni la ramai nak apply cuti. Terutamanya yg ada family atau budak2 baru yg kononnya nak berbuka ngan pakwe2 mereka ituw.. 
Aku pulak disebabkan dalam kes old timer dan jugak penghuni tetap hostel, seminggu biasanya aku akan kerja 5 hari dan masuk syif kul 6petang atau 12 malam. Kiranya peak hours la... Orang ramai kan.. mau mengamuk org nak berbukak kalau bagi kat budak baru yg xtahu nak wat kerja?!
Memang rutin harian aku akan berubah la dalam sebulan tu. Aku nak try buat dalam jadual la.. Senang ckit kan :)

4am (sahur) : Biasanya aku akan teman budak2 pompuan bersahur kat hostel diorang atau kat KFC. Kalau aku xkerja la.. Kalau x aku akan spend dalam 30minit untuk makan nasi. Kalau bungkus.. biasa ktorg makan nasi kukus ayam goreng atau aku akan tolong budak2 pompuan masak kat hostel.
6am - 9am : Masa ni aku xjadi manager lagi... Tpi tiap2 hari aku temankan manager aku kat store. Lepas budak last skali punch out, aku akan kunci pintu dan tolong apa2 yg patut cam potong sayur, prepare coleslaw sementara menunggu manager syif pagi masuk. Tpi 'tolong' aku pun bertempat jugak. Kalau geng2 aku tu.. memang semua aku prepare siap la.. kalau x.. HUH! Ngko usaha la sdiri! Aku LETIH PUASA ni tau!
9am - 12noon : Beli paper. Kejut budak bilik sebelah. Simpan Bilik. Basuh baju. Bersembang kosong kat tingkap belakang bangunan. Ha.. tu la kerja budak2 bujang cam aku. Senang jer hidup ni..
12noon - 6pm : Biasanya aku akan tidur. Masa ni jerla chance aku. Kalau x.. lembik la kalau kerja syif petang oi... Nak angkat kaki pun susah. Tpi kalau aku kerja syif midnight. Biasanya aku akan keluar shopping atau merendek kat KB Mall. Tpi bulan puasa kan.. Terhad la ckit...
6pm - 7.30pm : Kalau aku kerja kul 6.. aku akan turun setengah jam awal untuk singgah kat pasar ramadhan belakang hostel aku ni. Menu aku mudah jer. Air cendol ngan kuih akok. ENOUGH. Kekadang kawan2 aku ingat aku ikat perut..xder duit ker.. tpi sebenarnya benda tu memang dah cukup pun.. Nanti kalau kenyang sgt kang mengatuk plak. Time berbuka sorg2 kat hostel memang sedih woo.. nak join budak bilik sebelah.. Diorang bukannya puasa pun. Tpi kalau time kerja. Berkelah dalam store room la mak oi!!! MERIAH! Suka sangat boleh share juadah!
7.30pm - 12 mn : Rutin cam org ramai gak.. Masa tido!!! Kalau kerja plak. Ktorang akan gilir2 bagi peluang yg mana nak solat ngan nak berbuka tu.. Tpi masuk jam 9.30 pm, semua kena standby. Biasanya KFC akan penuh ngan org2 yg balik terawih. Masa ni jangan terpikir nak buat silap. Sah2 aku mengamuk! Aku ni kalau bab2 kerja memang 'bekeng' ckit.
12mn - 4am : Aku mengaku silap aku yg memang aku xreti tido malam. Kalau siang hari..memang cepat jer nampak katil! Kalau aku habis kerja kul 12 malam, aku balik hostel dulu mandi. After that, ader la xtvt x berfaedah ktorg. Kalau xmain mercun, ada la aku singgah kedai rojak kat mana2.. Tpi  kalau xder kerja sesangat pun.. lepak kat KFC la jawabnya. Puas lepak kat dalam.. dok luar atas motor pun jadi la.. Asal nama LEPAK dah..

Tapi tahun ni xkan sama lagi.. Xder dah sesi berkongsi juadah...melepak sampai pagi..cover line kawan2 x puasa.. semua tu dah jadi kenangan..
So tahun ni. Aku betul2 harap yg aku boleh concentrate dengan amal yg aku nak buat. Bukan nak berlagak baik. Tapi jauh dalam sudut hati aku.. Maybe nilah chance aku. Bukan la tahap nak join Imam Muda.. Cuma kalau boleh.. biarlah Ramadhan kali ni jadi sesuatu yg CUKUP MANIS buat aku.  :)

Pic masa parti hari raya tahun lepas. Baju tu aku beli 2 hari sebelum raya. Bukan apa... aku memang xder niat nak pakai baju baru pun tahun tu. Tapi sebab semua org nak pakai baju raya masa kerja... Aku join jer la..

jari nakal menari : Puasa tahun lepas.. aku putus kawan.. adik Faris meninggal malam raya.. and 3 hari lepas tu.. aku dapat offer promotion. walaupun 2 drpda 3 perkara tu menyedihkan... tpi aku tetap terima. Takdir kan. Next entry.. aku akan cerita pasal putus kawan plak... Hrm...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...