Pages

Tuesday, November 15, 2011

Memoria. The Untold 'Z'


Versi penuh
Caution : Entri ini mengandungi ayat2 berunsur jiwang meleleh-leleh sehingga boleh membuatkan mana2 pihak yang xpuas hati muntah hijau sebab meluat dan menyampah.
Kalau nak baca jugak.. risiko ditanggung sendiri. Pampasan insurans semua sah2 xdisediakan. 


Oh.. dan ini cerita yang diedit atas permintaan. So... panjang ngat. Maka faham2 lah yer~
Terima kasih.
..............................

Kali pertama kita berjumpa masa darjah 5 kat pertandingan boria. 11 tahun tu~ xder nyer berangan nak mengayat bagai.. in fact kita siap gaduh lagi hari tu. 
Kredit kat cikgu yang paksa kitorang semua satu group lelaki pakai lipstick *alasan takut pucat atas pentas* yang akhirnya jadi modal perang kat taman sekolah aritu. Hahaha!!!

Paling xboleh lupa bila aku baling tisu yang guna buat lap kesan lipstick tu kat dia. Semua orang terkedu tau! Aku ni jarang marah orang tapi bila dah xleh tahan... expect the unexpected la kekdahnya. 
Dan dia... memang tergambar jelas terkejut dengan tindakan aku tu.   :P

Setahun selepas kejadian tu.. kita jumpa lagi. 
Kali ni masa pertandingan nasyid pulak. *matilaaa aktif bidang seni suara zaman kanak2! haha..* Kalau tahun lepas perang.. tahun ni kita buat cerita hindustan pulak.

Habis giliran persembahan terus lari2 keliling sekolah mengelak dia. Ala2 konon dia nak mintak maaf tapi aku xnak memaafkan la.. 
Syoknya.. bila teringat yang dia sebenarnya pernah kirim surat lepas insiden perang tu.. *kat kawan aku yang kenal ngan dia* tapi aku siap koyak tau! Baca pun tak.
Well~ budak lagi kan... Of coz kena buat perangai cenggitu..

Masuk form 1.. aku dapat tawaran SBP. Terima~ Lagipun tu permintaan arwah mek. Harus ikut okay..
Masuklaa.. first day orientation week, masa pembahagian group, ALAMAK! jumpa lagi! 

Ya Allah!!! Menyampah! Ko mampu 2 tahun mengelak tetiba boleh duk skali dalam satu group? Haruslaa seminggu kena mengadap muka dia kan?! Hahaha!!

Tapi tema cerita dah jauh berbeza dalam masa seminggu ni sebenarnya. 
Sinilah aku kenal dia sebagai seorang rakan, kawan. Kalau xkerana dia.. mungkin xpenuh kot buku note aku ngan tandatangan cikgu ngan senior semua tu.. 
Huhu.. Terima kasih awak. Kalau x sah2 saya kena denda ngan fasi hujung minggu tu kan!

Setahun dilalui dengan pelbagai ragam dan cerita. Bab gaduh memang prioriti masa tu. Semua topik kita bahaskan. Asal ada bercanggah sedikit jer... wajib berhari xbertegur sapa. Lalu depan pun boleh buat2 xnampak. Tapi time lapar prep petang ngan malam.. boleh pulak gi mintak makanan segala kan? ^^ Orang keliling pun pening tengok gelagat kita masa tu. Very xmatured. Ohei!!


Hari2 terakhir form 1... galak sungguh kita bermain bergurau kan? Dia ceria dengan result yang gila gempak sesambil ketawakan subjek Arab aku yang E dan aku pulak.. Ceria bila tengok dia ceria *hehehe..* bila dapat tahu aku dapat jawatan prefect walaupun perangai cam haramm masa tu. 


Tamat bab form 1.. Masuk pulak form 2.
Aku dah berbaju biru masa ni.. 
Suka! Suka! 
Ingat lagi time2 kitorang dating *dating sangatlaa~* kat tangga sebelah bilik tayangan. Cakap kat kengkawan nak gi jaga prep malam budak form 1. Padahal buat pit stop kat tangga! Hahaha!! Nasibla prefect. Kalau cikgu lalu pun still boleh bagi alasan. Kan hebat punya power zaman tuh!


Ada 2 cerita zaman form 2 ni yang aku betul2 ingat. Satunya bila aku mengamuk masa prep petang. Masa tu memang aku betul2 berapi ngan sorang budak kelas aku ni. Perempuan. Bising seyh! Dahla sebok mengapi2kan aku semua. Xtahan sangat, aku terus laung suh diam.
Dan kalau nama dah Zaki ni.. harusla suara cam guruh kan? 
Habis satu blog senyap tetiba. Tu xmasuk 2 blok depan yang menempatkan pelajar form 4 ngan form 5. Cam dilanggar garuda katanya senior aku. Sunyi tetiba.


Dan dia.. habis jer prep petang tu terus menerpa masuk kelas aku. Lagak samseng siol!
"Eh! Apasal ko tadi? Satu sekolah dengar tau!" Sambil tepuk belakang aku. 
Alah.. cover line la kan~ Aku pun cakap la xder apa2 pun sebenarnya.. Just being Zaki. Hehehe.. Nasib alasan diterima masa tu.


Keduanya, bila dia masuk dalam list brainstorming perhimpunan satu minggu tu. Kali ni cover line jugak.. takut orang tau la.. 
Hantar surat. Mintak tolong aku tulis teks untuk brainstroming dia. Maklumlaa.. I ni penulis teks merangkap penulis karangan terbaik sekolah tau! Contest sekolah lagikan menang.. so xkan teks satu perenggan pun xlepas kan... Hehehe..
Oh.. dan teks tu aku tulis pasal Suu Kyi. Xtau sila google. Hehehe...


Masuk form 3.. Kelas sama. Yippie!! At last! Tapi yang xbestnya~ abang angkat aku pulak duduk blok sebelah.. Dahla meja dia tu boleh nampak terus meja aku. Sungguh xsuka! Susah tau 24 jam diperhatikan nih! Hisyyy....


Tapi no hal... Kita berjaya mengatasi segalanya. Even pernah studi satu meja kan! Zaman tu lelaki ngan perempuan xleh buat camtu tau.. Yerla.. Abang2 senior cerita.. sekali tersentuh tangan bukan muhrim ni.. sikit ingatan kita hilang. Gitulah lebih kurang! Tapi kalau dah prefect perangai cam aku ni.. Faham2 la~ Selalu dibawah pemerhatian Badan Pelajar Islam kekdahnya~ Dan dinch aku xpernah kesah. Hahaha!


Setengah tahun kemudian... aku ambik keputusan berat.. Tinggalkan segalanya. Keputusan yang pada masa tu aku rasa tepat. Lagipun dari form 1 lagi aku dah cakap yang aku hanya akan stay sana sampai form3. Xsangka kemasinan mulut aku menjadi. Dan benda tu melekat sebagai sejarah hitam dalam hidup aku.


Zaman tu henpon baru nak femes.. So kita memang xboleh nak mesej2 apa... Kekdahnya.. dia hantar sepucuk surat kat aku. Sedih. Tu jer yang aku boleh cakap.
Even masa aku tulis surat reply untuk dia aku menitikkan airmata. Bukan laa nak jiwang.. Cuma.. aku memang xyakin yang apa yang aku tulis dalam surat tu dapat aku buat.


3 tahun aku menghilangkan diri. Ke Terengganu kemudian ke Johor. Dia.. aku xpernah dengar satu berita pun. Lagipun tu salah satu permintaan aku. Dilupakan dan melupakan.
Siyes aku cam haram masa tu... Rambut panjang, gemuk dan aku mengaku.. macam2 aku buat masa ni.


Kemudian aku dipaksa oleh kakak aku berkerja. First kerja yang aku betul2 kerja. KFC. Suka! Sinilah aku kenal kawan yang banyak membantu meringankan beban aku. 3 bulan berkerja, aku beralih tinggal di asrama. Krisis dengan kakak aku makin teruk. Tapi  aku tetap berdiam diri.


Suatu hari.. sedang aku sibuk prepare untuk handover shift.. Basuh pinggan teknikalnya~ Sorang akak ni datang bagitahu yang ada orang nak jumpa. Aku yang masa tu cuak sebab problem ngan kakak aku *even dia pernah serang aku sekali masa kerja* terus terpikir nak lari ikut pintu belakang.
Tapi kakak tu kata.. "Ni bukan kakak adik la... Kakak adik akak kenal.. Ni budak pompuan. Muda lagi.. Baya adik gak kut.. Dahla cantik!" Terus satu dapur bising. Even ada yang menyebok gi intai kat luar. Huh! Busy body sungguh.


Still dalam keadaan cuak, aku melangkah keluar. Biasanya bila jumpa customer semua~ Kitorang akan khaskan satu meja ni.. Yang tepi dumpster. So aku tujulah kat situ.
Jalan cam spy.. takut nih!! Dahla masa tu dia dok membelakangi kaunter. Sekali muka xnampak. Berlandaskan usikan rakan2 sekerja yang kata 'cun', aku melangkah slow2..


"Er.. hai. Awak nak jumpa saya?"
"Ah.. hai! Assalamualaikum."
Pap!! Aku terdiam kaku. Sebijik cam drama tuuu...
Memang muka aku masa tu pucat lesi! Terbaik katanya Mek Cek! Hahaha!!
So lepas jawab salam. Aku duduk menghadap dia. Nih yang dok sok sek sok sek kat kaunter tu aku dah xlayan dah... Yang penting skang ni apa yang ada depan mata ni.


Benda yang pertama aku fikir masa tu... Macamana dia jumpa aku? Kenapa dia cari aku? Kenapa sekarang? Dan macam2 lagilah. Banyak ngat..
Aku gila2 ketar nak bercakap masa tu. Dahla mata dah nak berair bagai ni. Makin la xselesa. Dekat sejam di situ.. Hampir separuh daripada masa tu aku gunakan untuk mengelak pandangan mata dia.


Betul.. aku anggap dia 'kawan terbaik' aku.. Tapi dalam usaha aku untuk melupakan tu.. Kenapa perlunya dia muncul? 
Bukan xmenerima takdir yang dah sedia tertulis.. cuma aku ralat. Ralat mengenangkan aku yang langsung xpernah cuba untuk buat apa yang dia buat untuk mencari aku.


Disinilah segala2nya bermula sekali lagi.
Aku xmalu untuk mengaku yang dia melengkapkan hidup aku saat itu. Tiada yang lebih baik pernah aku jumpa. Setiap perilaku diri aku di nilainya penuh ikhlas. Kalau ada yang salah... ditegur penuh hemat. Sebarang pencapaian aku pula xlupa disertakan dorongan dan ucapan tahniah. Terima kasih awak.


Untuk itu.. Zee.. saya memohon sepuluh jari memohon kemaafan jika selama ni saya pernah buat awak terluka walau sekecil jarum suntikan pun bisanya. Saya.. awak pun tahu kan~ xpandai nak bermadah. Tapi untuk kali ni, saya cuba. =)


Walaupun tujuan asal cerita ni untuk bercakap pasal awak.. tapi makin lama makin jauh saya selam. Saya xkisah jika yang buruk tentang saya orang tahu.. tapi awak.. Bukan sebarang niat untuk saya berahsia. Saya cuma xingin jadi beban untuk awak. Cukuplah apa yang dah dan akan awak buat selama ni.. Yang lain biarlah saya pulak yang menanggungnya.


Untuk itu.. saya doakan kebahagiaan untuk awak. Selamanya. Dunia dan akhirat jua. Mungkin.. entri saya xjiwang.. benda yang saya xpandai pun sebenarnya.. Tapi apa yang saya tulis ni cukup untuk menunjukkan saya ikhlas tentang kita. 


Ikhlas sebagai seorang kanak2 berusia 11 tahun yang pernah menyakiti hati awak.
Ikhlas sebagai seorang rakan sekumpulan yang pernah merayu2 minta awak bawa kehulu ke hilir jumpa semua orang.
Ikhlas sebagai seorang pengawas yang pernah sengaja menyekat awak semata2 kerana kad matriks yang tertinggal di kelas.
Ikhlas sebagai seorang yang pernah menulis untuk cuba melupakan awak.
Ikhlas sebagai seorang insan yang xpernah cuba untuk mengetahui kesungguhan hati awak.
Ikhlas sebagai seorang yang pernah jadikan awak tempat untuk meluahkan segala isi yang terbuku di hati.
Dan ikhlas... Ikhlas sebagai awak. Zee.. seorang yang xpernah menganggap apa yang berlaku di antara kita penghalang untuk awak terus mengukirkan senyum setiap kali kita berbual. 


Sekiranya ditakdirkan awak untuk orang lain. Saya xkecewa. Saya akan tumpang gembira sebenarnya. Lagipun kebahagiaan awak adalah perkara pertama yang saya harapkan.
Dan jika dia.. orang yang menggembirakan awak membaca entri ni.. Fahamlah. Zee adalah yang terbaik. Terbaik sebagai seorang kekasih buat anda.. dan terbaik sebagai seorang rakan, selama2nya untuk saya. TERIMA KASIH.


Pise yang tah kenapa cam tau2 saya tengah mengedit entry ni datang sebelah.
So xtau nak letak gambar apa, saya just snap jer seekping ngan dia.
Thanx Pise! =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...