Pages

Thursday, September 29, 2011

An Ancient One. *I guess~*

Entry yang aku sendri pun xsedar rupanya x-terpublish lagi. Setahun lebih kau dok dalam draft. Hahaha!!! Pedulikan ayat aku yang tah hapa2 tu okay. Lagipun aku xminat nak ubah apa2 yang dah tertulis kat sini. So.. enjoy!

.............................

Yeahaa!! Selesai jugak majlis perkahwinan Chesu dan Reza. On the surface... yes... semuanya lancar~ Alhamdulillah...
Dan macam biasa.. ni aku nak cerita sikit apa yang berlaku di sebalik tabir hari bersejarah pasangan genit berdua itu. Hiks!

Preparation majlis actually bermula sebulan lebih awal. Macam biasa.. gift semua lah kan. Sebagai ketua staf merangkap jurugegas.. *of coz perlantikan dibuat sendiri~* Akulah antara manusia paling busy.
Nak isi gift dalam plastik.. then nak kena ikat~ pastu nak masukkan dalam kotak.. Series banyak step! Tapi alhamdulillah... lancar~ *Zaki okay~ko jangan main2 ngan mak andam wannabe ini..*

Menjelang hari2 bersejarah pulak.. Arahan baru diterima.. Terutama sekali pasal aturcara majlis.
Yang ni.. memang aku pening. My sis still dengan cara dia. Yang konon2 orang xnak include dia bila buat keputusan. Chesu pulak menagis tersedu2 bila memikirkan masalah yang xder penyelesaian, dan Cheya~ sebok call sini sana ala2 wartawan majalah hiburan. Hahaha!! 
Tu xmasuk lagi bab skrip. Nasiblaa aku suggest nama Abe G untuk jadi mc. Selesai dah satu masalah.

Then kita masuk pulak hari reherseal. Huishh!!! Macam2 karenah! Ngan wedding planner yang ntah hapa2~ Matilaaa semua kena arrange sendiri oii! 
Ko bayang~ Esoknya majlis, aku pukul 5 pagi baru boleh tido dan pukul 6.30 pulak dah kena bangun. Nasiblaa badan... Banyak sangat kerja last minute. Cari lagu kompanglah, nak cut lagulah, nak gosok bajulah. And guess what? Semua baju orang yang terlibat majlis aku gosok tau! Risau takut2 diorang semua lewat ke masjid hapa... Huffff

Tengah reherseal untuk perarakan masuk kedua mempelai.
Rambut I merah kan uols! Hahaha!!


Tekun mendengar penerangan kakak itu. Ko tengok dewan? Ntah hapa2 pun xsiap lagi~
Hadoiii..

Selesai reherseal, aku, Abe G, Cheya and Abe Mi bergegas keliling satu area pintu geng untuk pinjam pinggan semua. Paling best bila masuk sebuah rumah ni.. tuan rumah tu tanya Abe G.. "Ni.. artis ke nak nikah?" Semuanya gara-gara rambut aku ngan Cheya. Hahaha!!
Tugas urus dewan serahkan kat pengantin dan konco2nya yang diterbangkan khas dari KL. Haa.. Alhamdulillah.. sama2 membantu.. Ringan sikit kerja kitorang. 

Now.. kita masuk pulak hari majlis berlangsung. 
So lepas selesai semua bersiap, aku ngan Kak Elly and Payed bergegas ke dewan manakala yang lain pulak ke masjid untuk majlis akad nikah. Banyak siol kerja kena siapkan. Kak Elly urskan hal2 atas pentas dan meja. Aku pulak, lepas halau si Payed gi ambik Abe G, yang terlewat sebab terbabas.. terus melenggang ngan penyapu semua. 
Dahsyat... Aku ngan Kak Elly memang all out lah! Dengan meja VIP kena urus.. gift yang kena susun.. semua2 ah! 

Bila majlis bermula dalam kul 12 lebih gitu.. kitorang dah siap bertukar wajah. Tadi muka aku ngan kak Elly cam kuli kan~ Now, siap berbaju kurung berbaju melayu dah.. Nasiblaa belakang pentas banyak bilik boleh guna. Kalau x, nahas! 

Disebabkan katering xsediakan jurugegas.. terpaksalah aku, payed and Rashid serta kawan2 pompuan Chesu turun padang. Asalnya aku bahagian gift.. tapi bila dah jadi camni.. Semua aku balun. Penyambut tetamu, tukang lap meja, tukang tambah lauk, tukang pegang duit maa, tukang panggil orang.. semua2! Tapi yang penting.. maintain senyum.. Sesekali siap melawak lagi. Ahaks! Even I can say that people think that I'm kinda weird that day. Telan pilkah? Hahaha!!
No lah... just actifast 4 biji jer.. standby takut pitam awal gitu.. huhuhu...

Kak Elly bila dah dapat kamera.. Habis orang dia nak ambik gambar! Haha!!

Bagi aku.. ni majlis Chesu and Reza. Aku disini membantu. So kenapa aku xleh bersuka ria untuk diorang kan? Kepala otak aku cuma terfikir untuk buat yang terbaik untuk Chesu happy haritu, bagi aku... biarlah aku susah sikit pun, asal aku tahu yang akhir hari.. diorang akan berterima kasih dengan usaha aku tu.

Yang nyampahnya... Ni.. Si Payed. Damn! Xpepasal dia buat perangai bebduak dia hari tu. Ada ker patut dia gi marah makcik katering sebab makcik tu tanya dia kalau makcik tu boleh tolong apa2 masa majlis. Ko bangang ker hapa? Dahla makcik tu siap mengadu ngan abah. Malu tau!
Kalau ya pun kau nak marah sebab my sis xsempat melayan ko.. Pikirla.. Eh hello?! Dia tu kakak pengantin... Of cozlah xsempat nak layan semua...
Even semua jemputan dia pun aku yang layankan. Cari tempat duduk.. hidangkan lauk.. even berbual walaupun kerja berlambak lagi nak kena buat. Bodohla...

Habis majlis. Muka berminyak gila time nih. Tapi paling penting.. rambut tuh!!! 

So the end of the day, dia terima jugak pengajaran. First skali kena sound direct ngan my sis. Padan muka! Secondnya, bila my sis buat adegan suap menyuap ngan Abe G. Hahaha!!! Berapi sial! 

Walaupun penat memang xleh nak cerita.. Aku, My sis, Chesu and Reza siap berkaki ayam habis jer majlis tu.. Tapi it was fun! Siap dok mengumpat lagi habis majlis malam tuh. Hahaha!!!
Sebab tu orang cakap... pengalaman buat kerja kahwin ni.. meletihkan. Tapi menyeronokkan bila jadi kenangan. Kan?

For Chesu and Reza... harapan moga anda berdua bahagia. Elakkan kontroversi dalam perkahwinan tu okay! Gudluck!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...